Recenze filmu "Bůh s námi". Trpké zklamání

Recenze filmu „Bůh s námi“. Trpké zklamání 4.43/5 (7)

Kultura

V neděli večer odvysílala ČT historický film „Bůh s námi“. Snímek měl pojednávat o období české historie, kterému nebylo v minulosti věnováno tolik pozornosti, jenž by si jistě zasloužilo. Řada diváků se těšila, že se něco touto formou dozví, že do řady věcí bude vneseno správné světlo, oproštěné od politické propagandy poplatné danému režimu, jako jsme to zažili v například v dobách socialismu.

Bohužel film, který připomínal spíše malou televizní inscenaci obrovsky propadl. Kdo čekal akci, exkurz do historických reálií, do ducha dané doby měl prostě smůlu. A ačkoliv obsazení bylo skvělé, včetně kostýmů (což bohužel nebývá často zvykem), divák „splakal nad výdělkem“. Celý film se linul v podobě „Můj milý deníčku“ manželky generála české stavovské armády hraběte Jindřicha Matyáše z Thurnu, proloženém na sebe absolutně nenavazujícími střípky událostí v letech 1618 – 1621. Důležité informace k tématu, například že vládu v Čechách převzalo direktorium Českých nekatolických stavů, že třeba vojsko generála Petra Arnošta II. hraběte Mansfelsda dobylo katolickou pevnost Plzeň, což se nikomu před tím nepodařilo a další události ve snímku nebyly ani zmíněny. Také významné postavy jako třeba český král Fridrich Falcký byl zmíněn způsobem, jakoby šlo o třetí tetu ze šestého kolene. Celý děj vykazuje dojem, že se jedná o hodně sestříhanou záležitost, kde byla řada věcí velmi nepopulární, tudíž je bylo nutné odstranit. A nikdo se ani nenamáhal je něčím smysluplným nahradit.

Pavel Kosatík, historik a tvůrce scénáře se na svém facebookovém profilu vyjádřil takto:

„Před měsícem mi poslali odkaz (ČT)na hotový film přes internet, bylo v tom změněné všechno počínaje názvem a konče žánrem, spousta věcí vyházených a spousta bohužel připsaných, asi se to tak dnes dělá, kdybych o tom ale věděl, snažil bych se tomu zabránit, protože si ty věci nemyslím a nedávají mně smysl. Už jsem tady před pár dny psal, že i téhle volné adaptaci přeju úspěch u diváků, vztah k tomu filmu ale, snad je mně rozumět, nemám. Pokud jste někdo zažili podobnou totální přeorávku své práce, dejte, prosím, do zpráv vědět, jak jste to když tak řešili, nechtěl bych, aby se to přihodilo znova.“

Je to opravdu veliká škoda. Film měl obrovský potenciál a kdyby se produkce nebála dát více peněz, pomocí českých šermířů mohla dát dohromady působivé bitevní scény. Rovněž s využitím krásných exteriérů naší země si divák mohl připadat jako přímý účastník děje.

Povstání protestantských stavů jakožto protest proti aroganci moci a zvůli císaře Ferdinanda II, Štýrského, jeho zpovědníka jezuitského pátera Lamormaina a dalších fanatiků si zaslouží daleko kvalitnější zpracování. Je to významný kus našich dějin, které bychom si měli uvědomovat a znát je. I následná staroměstská exekuce zaskočila celou Evropu svým rozsahem a krutostí.

Pokud se najdou kritici, kteří nebudou chápat nejen nízký rozpočet, ale budou možná i říkat, že tvůrci záměrně tuto část historie opomněli, muze si za to ČT sama.

(msn)

Ohodnoťte, prosím, tento článek