Průvodce tajemnem po Čechách – je upír Myslata opravdu jen povídačka? A byl sám? Co se stalo v Blově roku 1337? 5/5 (5)

Události Ústecký kraj Záhady Zajímavosti

Kousek od města Kadaň v Poohří leží vesnice Blov. Celkem nenápadná obec na první pohled i nezajímavá. Ovšem lidé, kteří se zabývají tajemnem a pověstmi vědí, že Blov je naopak velmi zajímavým místem. My jsme toto místo navštívili třikrát. Poprvé našemu fotografovi selhala technika, podruhé nás zde zaskočila znenadání sněhová vánice a mlha. Skoro to vypadalo, že snad ani nemáme fotografie z okolí Blova udělat. Až napotřetí se zadařilo.
První písemnou zmínku o této obci podal v roce 1336 ve své době nejvzdělanější člověk Českého království benedeiktínský opat, kronikář a diplomat Jan Neplach. Ačkoliv jeho kronika byla věnována významným státnickým a náboženským událostem, přesto mu stálo za to, aby zmínil v té době naprosto bezvýznamnou ves. Čím si to zasloužila?
V tomto roce se zde stala velice podivná a znepokojivá věc. Zemřel obecní pastýř jménem Myslata a byl pohřben. Na tom by nebylo nic zvláštního, dokud se nezačaly objevovat svědectví lidí o tom, že tohoto muže začali v nočních hodinách potkávat. Kronika doslova uvádí, že:
,,V Čechách, sotva míli od Kadaně ve vsi řečené Blov, zemřel pastýř Myslata. Ten každou noc vstával, obcházel všechny vesnice v okolí, strašil lidi, vraždil a mluvil nesrozumitelným jazykem.“
Něco takového by nás vyděsilo i dnes, natož lidi ve 14. století. Ovšem dnes bychom svědka takové události obvinili ze lži, či jej poslali na léčení do psychiatrické léčebny. Tehdy byli ale svědkové bráni vážně. Církevní úřady, které měly řešení podobných situací na starosti, byly povinny takovou věc prošetřit. Bezhlavé otevření hrobu na základě povídání pověrčivé báby bylo trestné i podle tehdejších zákonů. Navíc církev proti pověrám bojovala a nabádala lid, aby pověrám nevěřil. To znamená, že místní duchovní správce musel vyrozumět vrchnost jak světskou, tak svou. O případu se tedy dozvěděl správce panství pánů ze Šumburka, kteří vládli kraji z hradu Hasištejn a také komtur řádu Johanitů v Kadani. Tito lidé nebyli pověrčiví hlupáci.
Po provedení šetření byl dle dalších zápisů v kronice Myslatův hrob otevřen, jelikož bylo rozhodnuto o spálení těla. Současná věda samozřejmě popírá samotnou událost a vše odkazuje do říše pohádek. Ovšem, když je to taková pohádka, proč tedy vyšetřovatelé dali pokyn k exhumaci? Pokud k tomu neměli žádný relevantní důvod, dopustili by se protiprávního jednání, což by je mohlo stát existenci. A hlavně, proč by nepotvrzenou povídačku Jan Neplach zaznamenával do své VIP kroniky?
Je zde totiž popsána i samotná exhumace. Myslata byl vyzvednut z hrobu, naložen na vůz a vezen na místo, kde mělo být tělo spáleno. Ovšem při tom se hýbal, křičel a velice proklínal všechny okolo. Jak je tohle možné, když byl před tím delší dobu pohřbený? Vesničané si mohli vymýšlet a ve své fantasii si ledacos přibarvit, ale inteligentní a univerzitně vzdělaní preláti?
Když Myslatu katovi pacholci pokládali na hranici, jeden z nich do něj vrazil podle rituálu zničení upíra naostřený kůl. Kronika uvádí že z upírova těla vytryskla krev a po jeho spálení veškeré zlo v kraji přestalo.
Celá věc má ale drobný háček. Jak se z obecního pastýře stal upír? O několik let později se totiž podobný případ stal v Levíně na Litoměřicku. Ovšem tamní vampýra byla za svého života vědma zabývající se černou magií. Což však prosťáček Myslata nebyl. Jak se tedy stalo, že se z něj stal přízrak děsící a dávící lidi po okolí Blova? Kronika neuvádí, že by byla hledána příčina. Přitom je jasné, že Myslata musel přijít nedlouho před svou lidskou smrtí do styku s „nákazou“.
Jak se to asi stalo, že se místní pastýř stal takovou bytostí? To se dnes již nedozvíme. Ale můžeme spekulovat. Proto si pojďme nastínit možný příběh. Jedná se jen o teoretickou úvahu.
Je večer a Myslata hlídá stádo dobytka na pastvině okolo vsi. Aby neusnul a hlavně zaplašil případné dravce, má rozdělaný oheň. Stmívá se a k ohni kdosi přisedne. Třeba pohledná žena. Nikdo neví kde se tady vzala, Myslata ji nezná, jelikož není místní. Že by ji tento prosťáček učaroval? No, pastýř si to mohl myslet. Pokusil se o milostné sblížení? Nikde nejsou záznamy o tom, že by měl ženu. Spíše byl sám. Jestli se ale pokusil onu podivnou návštěvnici znásilnit, natrefil na špatnou holku, jelikož jej další den nalezli mrtvého. Že je to celé hloupost? Možná ano a náš nástin toho, co se mohlo stát, je jen pouhá dedukce. Ale je fakt několik věcí, které jsme již zmiňovali výše. O této události se zmiňuje nejvzdělanější člověk v království a ten by do své kroniky rozhodně nepsal báchorky typu stará Háta povídala. Své dílo by tak velice znevěrohodnil a to by bylo kontrapoduktivní. Dále takovou věc skutečně musely tehdejší úřady prošetřit. A výsledek tohoto šetření byl jaký byl, jelikož vedl k exhumaci a následnému protivampirickému zásahu. Šetření opět prováděli lidé vzdělaní, ne svíčkové báby. Takže, dá někdo seriózní odpověď, co se v Blově roku 1337 událo? A hlavně kam se vytratil ten, nebo ta, kdo do kraje přinesl vampirismus? Zůstala ta bytost v dané lokalitě, nebo odešla?

odkaz na fotoreportáž:  https://youtu.be/fW9eFYkm3wE

(redakce)
foto: Miroslav Neumaier – Pallas Press

Ohodnoťte, prosím, tento článek